//GTM

IBS (Zorg en Dwang)

Het project

Begin 2021 zijn afspraken gemaakt tussen V&V-organisaties, GGZ-organisaties en Zilveren Kruis Zorgkantoor Utrecht over het IBS-proces bij cliënten met PG-problematiek (beoordeling van een IBS en acute opname van de cliënt met IBS - Inbewaringstelling op basis van de Wet zorg en dwang), waarbij de tien V&V-organisaties met crisisbedden, drie GGZ-organisaties in de zorgkantoorregio en Zilveren Kruis Zorgkantoor Utrecht zijn betrokken. In de afgelopen twee jaar zijn deze afspraken, op basis van de ervaringen en evaluaties, aangescherpt en aangevuld. De gemaakte afspraken zijn ook voor de niet-direct betrokken V&V-organisaties van belang.

Interactieve pdf

Voor een volledig overzicht zijn de gemaakte afspraken verwerkt in een interactief document . In dit document zijn per stap de hoofdlijnen van de afspraken beschreven, met een link naar de achterliggende documenten. De interactieve pdf bij de downloads bevat bijlagen met onder andere afspraken en stroomschema’s. Voor het openen van deze bijlagen dient u deze PDF in een PDF-reader (een programma/app) te openen (dus wellicht eerst opslaan). In een browser werkt het niet.

Afspraken relevant voor alle V&V organisaties

Bij een IBS gaat het om een acute situatie – er moet direct worden beoordeeld of een gedwongen opname van de cliënt met PG-problematiek noodzakelijk is én die opnameplaats moet direct beschikbaar zijn. Daarom zijn er afspraken gemaakt over wie wanneer die IBS-beoordeling doet en waar de cliënt direct kan worden opgenomen. In zorgkantoorregio Utrecht is afgesproken dat Beweging 3.0 (werkgebied GGZ Centraal Eemland), Careyn (werkgebied Altrecht) en Charim (werkgebied Pro Persona Veenendaal) verantwoordelijk zijn voor de IBS-opnames. Dit doen zij daarmee voor alle V&V-organisaties. Het vergt het nodige om de 24/7 beschikbaarheid van IBS-bedden te waarborgen: dat betekent dat een IBS-bed alleen moet worden ingezet indien echt nodig en dat het IBS-bed zo kort mogelijk bezet moet zijn.

Dit vraagt daarmee ook iets van de andere V&V-organisaties (dossierhouder / voorkeurslocatie): namelijk om een cliënt met IBS op te nemen, als opname op een IBS-bed niet noodzakelijk is (d.w.z. er is niet de specifieke deskundigheid nodig in het omgaan met verzet en afwenden van gevaar waarvoor de IBS is afgegeven) en de locatie direct een passende plaats heeft. Of om de cliënt over te nemen na de opname van de cliënt op het IBS-bed bij Beweging 3.0, Careyn en Charim.

Project afgerond

Het IBS-project is hiermee als project afgerond. Betrokken partijen blijven elkaar twee keer per jaar ontmoeten in casuïstiekoverleg van professionals. Als daar aanleiding voor is, zullen knelpunten op bestuurlijk niveau worden besproken.

We zijn trots op wat we met dit project met elkaar hebben bereikt!

Deelnemende organisaties

Organisaties met crisisbedden en GGZ-organisaties in zorgkantoorregio Utrecht:

  • Organisaties met IBS-bedden: Careyn. Beweging 3.0, Charim.
  • Overige V&V: Accolade, AxionContinu, De Rijnhoven, Quarijn, Silverein, Warande, Zorgspectrum
  • GGZ: Altrecht, GGZ Centraal Eemland, Pro Persona

Contactpersoon

Kees Weevers, IVVU, k.weevers@ivvu.nl

Startdatum project

01-10-2020

Einddatum project

31-07-2023

Status van het project:

Actief
  • Afgerond